روند کاهش محبوبیت تسلا ادامه دارد ؛ خودروی خودران هم نتوانست در آستین نظرها را جلب کند
خانه »
طبق گزارشهای جدید، فقط 26 درصد از مردم نگاه مثبتی به کمپانی تسلا دارند و کمتر از نیمی از آنها خودروهای این برند را ایمن میدانند.
به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، دیدگاه منفی مردم آمریکا نسبت به تسلا همچنان در حال افزایش است. طبق دادههای تازه از گزارش هوش خودروهای برقی که هر ماه از هزاران نفر نظرسنجی میکند، تسلا بهطور پیوسته در حال از دست دادن جایگاه خود میان مصرفکنندگان است.
در حالی که تویوتا بهتازگی وارد بازار خودروهای برقی شده و هنوز محصول چشمگیری ارائه نداده، در این نظرسنجی رتبه اول در میزان رضایت مثبت و شدت دیدگاه مثبت را کسب کرده است. این معیار، تفاوت بین درصد افرادی است که دیدگاه بسیار مثبتی دارند با کسانی که دیدگاه بسیار منفی دارند.
در مقابل، تسلا که زمانی پیشرو محبوبسازی خودروهای برقی بود، در ماه ژوئیه بیش از پیش در رتبهبندیها سقوط کرده است. تنها ۲۶ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی دیدگاهی نسبتاً یا بسیار مثبت به تسلا داشتند،
در حالی که ۳۹ درصد نظر منفی داشتند و تنها ۱۴ درصد بینظر یا ناآشنا با برند بودند. نتیجه، امتیاز رضایت خالص منفی ۱۳ برای تسلا و شدت دیدگاه منفی ۱۶- است؛ به این معنا که تعداد زیادی از مردم واقعاً علاقهای به این برند ندارند. برای مقایسه، در ماه آوریل این رقم تنها ۷- بود.
در تحلیل دقیقتر، تسلا در بین تمام گروههای درآمدی، کمترین محبوبیت را داشت؛ بهویژه میان افرادی با درآمد کمتر از ۷۵ هزار دلار. در تقسیمبندی جغرافیایی هم ساکنان حومهها بیشترین نگاه منفی را نسبت به این برند داشتند. در گروههای سنی نیز افراد بالای ۶۵ سال بیشترین منتقدان را تشکیل میدهند.
در میان تمام برندهای مورد بررسی، تنها خودروسازی دیگر با امتیاز منفی مشابه، وینفست ویتنامی بود؛ آن هم در حالی که ۹۲ درصد از شرکتکنندگان اصلاً با آن آشنا نبودند یا نظری نداشتند.
وقتی از شرکتکنندگان پرسیده شد که به کدام برندها اعتماد دارند، نتیجه مشابهی حاصل شد. تسلا و وینفست تنها برندهایی بودند که امتیاز اعتماد خالص منفی داشتند. تسلا با امتیاز اعتماد کامل منفی ۱۹، پایینترین جایگاه را در بین همه برندها به خود اختصاص داد؛ یعنی تعداد کسانی که کاملاً به آن بیاعتمادند، بسیار بیشتر از کسانی است که کاملاً به آن اعتماد دارند.
با اینحال، تسلا از آخر شدن در رتبهبندی ایمنی جان سالم به در برد. ایلان ماسک سالها با استفاده از آمارهای گمراهکننده، تلاش کرده بود چهرهای بینقص از ایمنی خودروهای خود ایجاد کند.
اما پس از دهها تصادف مرگبار با خودروهای تسلا، بهویژه با حضور سامانههای نیمهخودران، حالا بهنظر میرسد مردم توجه بیشتری به واقعیتها دارند. فقط ۵۲ درصد از پاسخدهندگان، تسلا را برند ایمنی تلقی کردند؛ که بعد از وینفست، دومین رتبه ضعیف محسوب میشود.
در بخش دیگری از نظرسنجی، دیدگاه مردم نسبت به خودروهای خودران و تاکسیهای رباتیک بررسی شد. فقط ۱ درصد از بیش از ۸ هزار شرکتکننده گفتهاند تاکنون سوار تاکسی خودران شدهاند و حاضرند دوباره این تجربه را تکرار کنند؛ همین تعداد نیز گفتهاند دیگر علاقهای به تجربه مجدد آن ندارند.
۴۶ درصد گفتهاند اصلاً حاضر نیستند سوار تاکسی خودران شوند، در حالی که فقط ۲۱ درصد گفتهاند ممکن است آن را امتحان کنند. بیش از نیمی نیز معتقدند این فناوری نباید از نظر قانونی مجاز باشد.
تاکسیهای رباتیک مدتهاست که نقش مهمی در آیندهنگریهای ایلان ماسک برای تسلا داشتهاند. او بارها گفته بود که آینده تسلا نه در فروش خودرو، بلکه در رباتهای انساننما و ناوگانی عظیم از تاکسیهای خودران نهفته است؛ ناوگانی که به گفته او، سایر خودروسازها را بیمعنا خواهد کرد.
شهر آستین تگزاس قرار بود نقطه آغاز این تحول باشد؛ چون قانونگذاران محافظهکار این ایالت، آزادی عمل زیادی به شرکتهای فناوری دادهاند تا خودروهای آزمایشی خود را در جادههای عمومی به حرکت درآورند.
اما طبق نظرسنجی EVIR، تنها ۳۵ درصد از شرکتکنندگان میدانستند که تسلا از اواخر ژوئن، تست عمومی خودروهای خودران را در آستین آغاز کرده است. تنها ۳ درصد خود را بهطور کامل در جریان این موضوع میدانستند.
اما وقتی بخشی از گزارش روزنامه والاستریت ژورنال درباره این پروژه در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت، بسیاری از آنها از آینده این طرح ناامید شدند. در این گزارش آمده بود که سیستم خودران تسلا فقط متکی به دوربین است و ممکن است با نور خورشید کور شود.
پس از خواندن این مطلب، نیمی از پاسخدهندگان گفتند علاقهشان به استفاده از تاکسی خودران تسلا کمتر شده و ۵۳ درصد نیز اعتمادشان به ایمنی این تاکسیها کاهش یافته است.
در صنعت خودروسازی، شاید هیچ چیز بدتر از این نباشد که مردم، محصولاتتان را ایمن ندانند.