دیسکورد (Discord) تبدیل به مکانی برای جامعهی گیمینگ در فضای اینترنت شده است. این شرکت که به تازگی دهمین سالگرد خود را جشن گرفته است؛ به حدی برای جامعهی گیمرها بااهمیت شده است که به صورت مستقیم روی پلیاستیشن (PlayStation) و اکسباکس (Xbox) در دسترس است و نینتندو نیز برای مدل جدید سوییچ ۲ (Switch 2) در سرویس گیمچت (GameChat) از دیسکورد تقلید کرده است.
همینطور که دیسکورد در حال گسترش و بزرگشدن است، یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی آن این است که برای جامعههای بزرگ یا قدیمی، اغلب دشوار است که بدانند از کجا شروع کنند، به سرعتِ گفتوگوهای بیوقفه برسند و از میان انبوه عظیمی از کانالها و گفتوگوها، محتوای مرتبط را جداسازی کنند. بسیاری از جوامع آنلاین قبلاً حول انجمنها شکل میگرفتند، اما دیسکورد جایگزین خوبی برای آن نوع پیامرسانی ساختاریافته نیست.
آقای Peter Sellis، معاون ارشد محصول دیسکورد به رسانهی The Verge گفت: «این موضوعی است که ما قصد حل کردن آن را داریم. برنامهی ما این نیست که حجم زیادی از این دانش را در دیسکورد محبوس کنیم. یکی از راههای دیسکورد برای حل این مشکل، افزودن ویژگیهایی است که به اشتراکگذاری ساختاریافتهی دانش کمک میکنند، مانند فرومها. ما احتمالاً میتوانیم در این زمینه سرمایهگذاری بهتری انجام دهیم و این چیزی است که میخواهیم برای توسعهدهندگان بازی پیادهسازی کنیم»
یک راه دیگر استفاده از مدلهای زبانی هوش مصنوعی است. آقای Peter Sellis ادامه داد: «امروزه با وجود مدلهای زبانی بزرگ و توانایی آنها در خلاصهسازی گفتوگوها، فرصت فوقالعادهای ایجاد شده است. این فناوری میتواند به دیسکورد کمک کند تا یک گفتوگوی طولانی بین چندین نفر – که به گفته او در اصل یک شیء قابل اشتراکگذاری با ساختار بسیار ضعیف است – را به چیزی تبدیل کند که قابلیت اشتراکگذاری بهتر و حتی انتشار در وب را داشته باشد.»
آقای Sellis جزییات بیشتری را مطرح نکرد و حتی یک بازهی زمانی احتمالی برای آماده شدن هیچکدام از این ویژگیها را ارائه نداد؛ او تنها گفت: «من هنوز یک راه حل مشخص که ما احساس بسیار خوبی دربارهی آن داشته باشیم را ندیدهام.»
او میگوید که دیسکورد قصد دارد تا این کار را به روش درستی انجام دهد؛ بهویژه چون هر راهحلی که اطلاعات را بهراحتی در خارج از دیسکورد دردسترس قرار دهد، ممکن است بار کاری زیادی برای مدیران و گردانندگان سرورها ایجاد کند. او ادامه داد: « ما یک رادار بسیار حساس داریم برای چیزهایی که به آنها بدون بازدهی لازم، کار اضافه تحمیل میکند. من به شما اطمینان میدهم که این موضوع چیزی است که کارکنان ما در دیسکورد، فشار ناشی از آن را خودشان احساس میکنند. و زمانی که مهندسان و طراحان محصول و مدیران محصولات ما آن را شخصا احساس کنند؛ می خواهند که به سرعت آن موضوع را حل کنند.» البته که هیچ کدام از این موضوعات قریبالوقوع نیستند.
یکی دیگر از چالشهایی که دیسکورد با آنها روبرو است، چگونگی ساخت محصولی است که بتواند هم به نیازهای سرورهای جوامع غولآسا رسیدگی کند و هم سرورهای کوچکی که گروههای محدود در آنها وقتگذرانی میکنند. مخصوصا زمانی که در دیسکورد، ۹۰ درصد فعالیتها در سرورهای کوچک و صمیمی اتفاق میافتند.
آقای Sellis درباره این موضوع گفت: «این یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی تیم ما است و البته در عین حال بزرگترین موقعیت نیز است.» او میگوید که دیسکورد به این که چگونه میتواند کاری کند تا مردم احساس راحتی بیشتری در این فضاها داشته باشند، فکر میکند. او ادامه داد: «مردم باید متوجه باشند که انواع مختلفی از این فضاها وجود دارد و با وجود اینکه تکنولوژیها بسیار مشابه هستند، و فناوری در هر دو محیط آشنا، اما همچنان متفاوت است.»
Sellis میگوید که بزرگترین سرور دیسکورد، میدجرنی (Midjourney) است که یک شرکت کلیدی در زمینهی تبدیل متن به تصویر است که به شما اجازه میدهد تا مستقیما از درون دیسکورد تصاویر را تولید کنید. میدجرنی محبوب شد چون فرآیند «تکنفره» تولید تصاویر هوش مصنوعی را به یک تجربه جمعی تبدیل کرد. او گفت: «شما میتوانید ببینید که مردم چیزهای جدید را امتحان میکنند، آزمایش میکنند، شکست میخورند، موفق میشوند یا حتی خجالت میکشند. و این موضوع، این فرآیند را شبیه به یک اقدام جمعی کرد.»
او میگوید دیسکورد پدیده مشابهی را با اپلیکیشن جدید وردل (Wordle) روی پلتفرم خود تجربه میکند که به کاربران امکان رقابت با دوستان را میدهد.
همه اینها بخشی از چشمانداز بزرگتر دیسکورد را نشان میدهد. Sellis که شاهد این روند است گفت: «همه چیز کمابیش در حال شبیه شدن به بازی است. و دیسکورد میتواند به عنوان یک لایه اجتماعی روی هر بازی قرار بگیرد تا مشارکت، اجتماعی بودن و قابلیت چندنفره بودن آن را بهبود بخشد. این چیزی است که ما دوست داریم و به سمت آن حرکت خواهیم کرد.»
و در مورد GameChat نینتندو؟ آقای Sellis گفت :«من تصور میکنم که تقلی کردن نوعی از تعریف کردن است. و تصور اینکه بتوان بیشتر از تقلید شدن توسط نینتندو از شما تعریف شود، بسیار سخت است.»