دوج چارجر، موتور شش سیلندر تویینتوربو بنزینی را به خودروهای برقی خود اضافه میکند
خانه »
دوج بار دیگر نیروی محرکه احتراقی را به خانواده Charger بازگردانده است، اما این بازگشت به معنای احیای کامل تمامی ویژگیهای محبوب نسلهای پیشین برای علاقهمندان نیست و برخی از عناصر کلاسیک همچنان کنار گذاشته شدهاند. نسل جدید Charger Sixpack از همان پیشرانه شش سیلندر خطی Hurricane بهره میبرد که پیشتر در پیکاپ Ram 1500 مورد استفاده قرار گرفته بود، اما در این بازطراحی خبری از موتورهای V8 یا جعبهدندههای دستی نسل گذشته نخواهد بود.
مشتریان این نسخه جدید میتوانند میان دو فرم بدنه کوپه یا سدان انتخاب کنند و هریک از اینها در دو تریم R/T و Scat Pack عرضه میگردد. در هر دو مدل، نیروی محرکه توسط موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی مجهز به دو توربوشارژر تأمین میشود. در نسخه Charger R/T خروجی این موتور برابر با ۳۱۳ کیلووات توان و ۶۳۵ نیوتنمتر گشتاور اعلام شده است، در حالی که در مدل قدرتمندتر Charger Scat Pack قدرت به ۴۱۰ کیلووات و گشتاور به ۷۲۰ نیوتنمتر ارتقا یافته است. این افزایش برابر با ۷ کیلووات توان و ۱۳ نیوتنمتر گشتاور بیشتر نسبت به همین موتور در نسخه پرفورمنس Ram 1500 در بازار استرالیا به شمار میرود.
پیشرانه Hurricane از یک میللنگ و شاتون فولادی فورجشده برخوردار است و کپههای یاتاقان اصلی فولادی آن بهصورت کراسبولت بسته میشوند که مقاومت و دوام بالاتری را تضمین میکند. در عین حال، موتور نسخه Scat Pack علاوه بر این موارد از پیستونهای آلومینیومی فورجشده بهره میگیرد و برای کاهش اصطکاک، روی پینها پوششی با فناوری شبیه به الماس (DLC) اعمال شده است.
تنها گیربکس قابل دسترس برای این خودرو، یک جعبهدنده هشتسرعته خودکار ZF است که بهطور پیشفرض با سامانه چهارچرخ محرک هماهنگ شده، اما قابلیت انتقال نیرو تنها به محور عقب را نیز در حالت انتخابی در اختیار راننده قرار میدهد. شرکت دوج اعلام کرده که مدلهای Charger Sixpack Scat Pack در شرایط استاندارد، شتاب ۳.۹ ثانیه از حالت سکون تا سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت (معادل ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت) خواهند داشت.
مدلهای بنزینی چارجر به ویژگیهایی مجهز شدهاند که تجربه رانندگی اسپرت و کنترل دقیق خودرو را به سطح بالاتری میبرد. از جمله این امکانات میتوان به عملکرد Line-Lock اشاره کرد که اجازه میدهد چرخهای جلو در حالت ثابت قفل شوند و چرخهای عقب به چرخش درآیند، همچنین سیستم AWD Launch Control برای شروع سریع حرکت و شتابگیری بهینه فراهم شده است. علاوه بر این، راننده میتواند حالت دیفرانسیل عقب را فعال کند یا اجازه دهد خودرو به صورت خودکار محور جلوی خود را هنگام حرکت معمولی از مدار خارج کند تا مصرف سوخت کاهش یابد و بهرهوری افزایش پیدا کند.
مدل Charger Sixpack Scat Pack با دیسکهای ترمز جلو به ابعاد 380x36mm و عقب 360x32mm عرضه میشود و در بخش جلو از کالیپرهای شش پیستونه Brembo استفاده شده است. سیستم ترمز این خودرو به جای بوستر هیدرولیک سنتی، با فناوری Brake-by-Wire و کنترل الکترونیکی عمل میکند که دقت و پاسخدهی ترمزگیری را بهبود میبخشد.
اگرچه شکل بدنه مدلهای Sixpack عمدتاً مشابه Charger Daytona EV است، اما تغییرات ظاهری قابل توجهی وجود دارد که شامل سپر جلوی اختصاصی با شبکه بزرگتر و ورودیهای هوای اضافی، لوگوی Charger روی سپر (جایگزین نوشته Daytona در نسخه برقی)، نصب دو سر اگزوز ۱۰۰ میلیمتری در عقب و یک اسپویلر براق مشکی استاندارد روی مدل Scat Pack میشود.
چرخهای Scat Pack از آلیاژ ۲۰×۱۰ اینچی با سطح ماشینکاری شده ساخته شده و با تایرهای ۲۷۵/۴۰ ZR20 از برند Goodyear همراه هستند. البته گزینههای دیگری برای چرخها نیز در دسترس خریداران قرار دارد تا متناسب با سلیقه و نیاز انتخاب شوند. در فضای کابین، Charger Sixpack به صورت استاندارد به نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و بهصورت اختیاری به نمونه ۱۶ اینچی مجهز است. سیستم سرگرمی و اطلاعات ۱۲.۳ اینچی به قابلیت اتصال آنلاین مجهز است. علاوه بر این، سیستم کمک راننده فعال شامل کروز کنترل تطبیقی، تشخیص علائم ترافیکی، مانیتور نقطه کور و کمک ترافیک متقاطع عقب در دسترس است.
تریمهای داخلی از جنس کربن و سوئید، سقف پانورامیک، پکیج مشکی Blacktop، سیستم صوتی ۱۸ بلندگو از برند Alpine و صندلیهای برقی با تنظیم هشت جهته نیز در دسترس هستند مشابه نسخه برقی Charger Daytona، مدلهای بنزینی Sixpack نیز به صورت راستدست کارخانهای تولید نخواهند شد، بنابراین ورود رسمی این خودروها به برخیها بازارها منتفی است.
قیمتگذاری در ایالات متحده برای Charger Sixpack R/T از ۴۹۹۹۵ لار آغاز میشود و برای مدل Scat Pack به ۵۴۹۹۵ دلار میرسد. در مقایسه با نسخه برقی Charger Daytona، این خودروهای جدید در ایالات متحده به ترتیب ۹۶۰۰ دلار و ۱۳۲۰۰ دلار ارزانتر هستند، با این حال از نظر قدرت موتور 27kW کمتر برای مدل R/T و 58kW کمتر برای Scat Pack ارائه میکنند که سبب میشود شتاب ۰ تا 97km/h حدود ۰.۶ ثانیه کندتر از نمونه برقی باشد.