logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

گیم

جنجالی‌ترین اتفاقات دنیای گیم در سال 2024‌

avatar
Author

نویسنده


  • 2024-12-31

انتشار بازی سوساید اسکواد و ظهور ارگانی مرموز

 

بازی Suicide Squad: Kill The Justice League در ابتدا چندان حاشیه نداشت و اتفاقا با تریلر معرفی توانسته بود انتظارات بالایی ایجاد کند. اما هرچه بیشتر گذشت و نمایش‌های بازی بیشتر شد، امیدها نسبت به بازی کمتر و حاشیه‌ها بیشتر شد. پس از لو رفتن پلات داستانی در سطح اینترنت، میزان واکنش‌ها نسبت به اتفاقات داستانی بازی منفی‌تر هم شد و اکثر مخاطبان از اتفاقات که در طول داستان رخ داده، شاکی بودند. جدای از اینکه بازی سوساید اسکواد به طور کلی مشکلاتی جدی داشت، بسیاری از مخاطبان، نام یک ارگان یا بهتر است بگوییم گروهی را در لیست بازی می‌دیدند که توجه‌شان را جلب کرد.

گروه سوئیت بیبی (Sweet Baby) در توسعه بازی‌های زیادی از جمله Alan Wake 2، یا گاد آو وار رگناروک نقش‌ داشته و ردپای این گروه در بین سازندگان بازی سوساید اسکواد هم دیده شد. این گروه در راستای ایجاد المان‌های برابری، توجه به اقلیت‌های جنسیتی و مسائلی از این قبیل در داستان یک بازی با استودیوهای بازی‌سازی همکاری می‌کند. این گروه توسط اعضای سابق یوبی‌سافت در سال 2018 شکل گرفت و هدف دارد تا کاراکترهایی از تمام اقشار در داستان بازی‌ها حضور داشته باشند.

بسیاری از طرفداران باور داشتند که این گروه بیش از آنکه به تقویت داستان یک بازی بپردازد، در تخریب داستان نقش دارد و روایت یک بازی را جهت‌دار می‌کند. در نتیجه طرفداران پس از این بازی نسبت به این‌طور مسائل حساس‌تر شدند و جریانی ضد این مسائل به وجود آمد. جریانی که بازی‌های زیادی از جمله Dragon Age The Veilguard را هم تحت تاثیر قرار داد، با وجود اینکه بایوور هیچ‌گونه همکاری با این شرکت نداشت. 

ایکس باکس فقط یک پلتفرم نیست

2

در اوایل همین امسال بود که تیم سه‌نفره فیل اسپنسر، سارا باند و مت بوتی طی یک رویدادی اعلام کردند که ایکس باکس از این پس قصد دارد تا بازی‌هایی که زمانی انحصاری بودند را برای پلتفرم‌های رقیب مثل پلی‌استیشن هم عرضه کنند. طی همین برنامه اعلام شد که بازی‌های Hi-Fi Rush، Sea of Thieves و Grounded برای کنسول رقیب منتشر می‌شود. این اقدام با واکنش شدید طرفداران و دارندگان کنسول ایکس باکس همراه شد و آن‌ها خرید این کنسول را غیرمنطقی می‌دانستند و باور داشتند که سران مایکروسافت سر آن‌ها کلاه گذاشتند!

با این حال مایکروسافت این اقدام را انجام داد تا بخش گیمینگ این شرکت درآمد مورد انتظار کمپانی را برآورده کند. در طول دو ماه اخیر، مایکروسافت جریان تبلیغاتی This is an Xbox را هم آغاز کرده تا ایکس باکس را به عنوان یک پلتفرم همه‌جانبه که روی همه سخت‌افزارها در دسترس است به مخاطبان معرفی کند. شایعات زیادی هم مطرح شده که ایکس باکس از این پس قصد دارد تا تمام بازی‌های خودش را برای پلتفرم رقیب هم منتشر کند و دیگر خبری از انحصار نزد ردموندی‌ها نیست.

حواشی محتواسازهای معروف!

 

امسال برای محتواسازهای مختلف حاشیه‌های گسترده‌ای به راه افتاد. یکی از این مسائل به گروه مستر بیست (Mr.Beast) مربوط می‌شود. این یوتیوبر که اوایل همین امسال موفق شد تا به پرمخاطب‌ترین کانال یوتیوب تبدیل شود، در ادامه با حواشی زیادی درگیر شد. آوا کریس تایسون (Ava Chris Tyson) که یکی از قدیمی‌ترین همراهان جیمی «مستر بیست» دونالدسون از آغاز فعالیت این کانال محبوب بود، با اتهام ارتباط غیرقانونی با افراد زیر سن قانونی روبرو شد. مستر بیست پس از مطرح شدن این قضیه بلافاصله با او قطع ارتباط کرد و به عبارتی تاییدی بر این حواشی زد. البته که بعدها یکی از افرادی که در ویدیوی Squid Game کانال او حضور داشت، نسبت به رفتار عوامل کانال او انتقاد کرد و یکی از کارمندان سابق او اعلام کرد که بسیاری از اتفاقات این ویدیو، «سناریویی از پیش نوشته شده» بود.

مستر بیست، تنها محتواساز حاشیه‌ساز امسال نبود و حقایق بیشتری از دکتر دیس‌ریسپکت فاش شد. یکی از کارمندان سابق توییچ، طی یک توییتی فاش کرد که دلیل بن شدن گای بیهم (Guy Beahm) ملقب به Dr. Disrespect از توییچ به این دلیل بود که او با یک فرد زیر سن قانونی، پیام‌های جنسی فرستاده است. این محتواساز پس از فاش شدن این قضیه به طور رسمی اعلام کرد که این مسئله حقیقت داشته اما او هیچ‌وقت مرزهای اخلاقی را رد نکرده و حتی با این فرد بر سر مسائل مطرح شده توافق داشته است. پس از این اتفاق، دیس‌ریسپکت اعلام کرد که برای مدتی از فضای استریم فاصله می‌گیرد تا به لحاظ روانی وضعیت بهتری پیدا کند. البته که دیس‌ریسپکت از شرکت بازی‌سازی که خودش تاسیس کرده بود هم اخراج شد و تصمیم گرفت که در فضای اینترنتی رامبل (Rumble) فعالیت کند اما بازدیدکننده‌های او هرگز به مانند سابق نشد و حتی یوتیوب حاضر نشد تا درآمدزایی کانال او را بازگرداند.

بانجی در لبه پرتگاه

4

استودیوی بانجی یکی دیگر از استودیوهای حاشیه‌ساز امسال بود و اوضاع چندان جالبی را سپری نکرد. در همان سه ماهه ابتدایی این شرکت با یک تعدیل نیرو روبرو شد. اما در ادامه بانجی با یک تعدیل نیروی گسترده‌تر هم از سمت سونی روبرو شد و نزدیک به 220 نفر از کارکنان این استودیو شغل خودشان را از دست دادند. بانجی با انتشار بسته الحاقی The Final Shape را عرضه کرد و تا حدودی توانست وضعیت بازی Destiny 2 را بهبود ببخشد. اما خبرهایی که پس از این تعدیل نیرو منتشر شد، این شرکت را در حاشیه‌های زیادی قرار داد. خبر آمد که مدیر بانجی یعنی پیت پترسون (Pete Peterson) پس از خریداری شدن این استودیو توسط سونی، نزدیک به 2.3 میلیون دلار خرج کرده تا ماشین‌های کلاسیک خریداری کند و پس از تعدیل نیرو هم به این کار ادامه داده است. پترسون پس از این اتفاقات از سمت خودش استعفا داد.

پس از اخراج 220 نفر از اعضای بانجی، حدود 100 نفر از کارمندان این استودیو با بخش سرگرمی پلی‌استیشن ادغام شدند و یک تیم کوچک از این استودیو به یک استودیوی کوچکتر که تحت نظارت سونی است ملحق شدند. البته که اخیرا گزارشات حاکی از آن است که بانجی در حال حاضر تحت نظارت مستقیم سونی و شخص هرمن هالست است و خیلی سخت می‌توان آن‌ها را یک استودیوی مستقل دانست. همچنین جیسون شرایر طی یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که سران سونی از روند توسعه بازی Marathon هم راضی نیستند و حتی از ایده اولیه بازی هم خوششان نیامده است. بانجی سرنوشت نامعلومی دارد و واقعا نمی‌دانیم در سال 2025 چه اتفاقی برای این شرکت رخ می‌دهد. 

ماجراهای نینتندو و Palworld 

5

یکی از بازی‌هایی که اصلا انتظار نداشتیم به این اندازه مورد توجه قرار بگیرد، عنوان Palworld بود. این بازی موفق شد تا موفقیت‌های بزرگی کسب کند و بسیاری از همان ابتدا اعلام کردند که این بازی به وضوح الهاماتی از سری پوکمون داشته و به اصطلاح پوکمون با اسلحه است. به نظر می‌آید که نینتندو، پل‌ورد را یک تهدید جدی برای خود می‌دید با اینکه این بازی هرگز برای کنسول سوییچ منتشر نشده بود و پوکمون هم قرار نیست برای پلتفرم‌های دیگر عرضه شود.

کار به جایی رسید که نینتندو از سازندگان پل‌ورد به طور رسمی شکایت کرد و آن‌ها را متهم به کپی‌برداری از آثار آن‌ها کرد. در حالی که بسیاری باور داشتند که پل‌ورد توانسته یک ایده کاملا جدید از سبک بقا را در قالب یک اثر رقابتی ایجاد کند. زمین بازی که نینتندو هرگز علاقه‌ای به حضور در آن نداشته است. اخیرا سازندگان پل‌ورد ادعا کردند که یکی از مادهای بازی GTA Online منبع الهام آن‌ها بوده و به نظر می‌آید که آن‌ها دست به هرچیزی می‌زنند تا از عواقب این شکایت در امان بمانند. 

بزرگترین شکست ده سال اخیر پلی‌استیشن

بازی Concord از همان بدو معرفی با حاشیه روبرو شد و این اتفاق تا آخرین ثانیه‌های در دسترس بودن این بازی ادامه داشت. بسیاری از طرفداران با تریلر معرفی بازی کنکورد، اعلام کردند که پالت رنگی این بازی برای یک اثر شوتر رقابتی جذاب نیست و رنگارنگی آن را نپسندیدند. بعد از آنکه نمایش‌های بیشتری از بازی منتشر شد، واکنش‌ها بدتر هم شد و این‌بار ظاهر قهرمان‌های بازی و ایده کلی آن و مهم‌تر از همه، تگ قیمت 40 دلاری بازی با انتقادات شدیدی همراه شد.

بتای بازی توسط تعداد کمی از بازیکنان تجربه شد و باز هم تاثیری در نظر بازیکنان نداشت. بازیکنان می‌گفتند که این بازی به طور فنی هم ایرادات زیادی دارد و جذابیت کافی برای مخاطب ندارد. اینکه در بازاری که بازی‌های بزرگ خوبی مثل اورواچ و ولورانت به طور رایگان در دسترس هستند، وجود کنکورد آن هم به صورت پریمیوم و با کیفیتی پایین‌تر منطقی به نظر نمی‌رسد. بازی در مردادماه امسال منتشر شد و تعداد بازیکنان بازی در بیشترین حالت به 700 نفر هم نرسید. این تعداد روز به روز کاهش پیدا کرد و در نهایت پلی‌استیشن تصمیم گرفت تا بازی را از دسترس خارج کند و پول کسانی که بازی را خریدند پس بدهد. حدود یک ماه بعد، سونی رسما اعلام کرد که استودیوی سازنده یعنی Firewalk به طور کامل بسته شده است و تمام امیدها نسبت به بازگشت کنکورد به اشکال دیگر از بین رفت. گزارشات می‌گویند که پلی‌استیشن برای بازی کنکورد و استودیوی سازنده نزدیک به 250میلیون دلار خرج کرد؛ البته که یکی از اعضای استودیو، این موضوع را رد کرد.

جدال Helldivers 2 با طرفداران

7

هل‌دایورز 2 بدون شک یکی از برترین بازی‌های امسال به شمار می‌رود که با استقبال خوب مخاطبان هم همراه شد و فروش فراتر از انتظاری برای پلی‌استیشن شد. این بازی برای پلتفرم پی‌سی هم منتشر شد و هنگامی که سونی استقبال طرفداران از این بازی را دید، سیاست‌های عجیبی در راستای ارتقای پلتفرم خودش اتخاذ کرد که با واکنش شدید طرفداران همراه شد. سونی داشتن یک اکانت پلی‌استیشن برای تجربه بازی را الزامی کرد و به همین دلیل دسترسی برخی از بازیکنان به بازی قطع شد. در نتیجه این اتفاقات، بیش از 220هزار نقد منفی در کمتر از یک هفته به این بازی در پلتفرم استیم وارد شد و وضعیت این بازی از Overwhelmingly Positive به Mostly Negative تغییر کرد. 

خود استودیوی Arrowhead اعلام کرد که در این تصمیم دخیل نبوده و تصمیم‌گیر اصلی سونی بوده است. با آپدیت‌های بیشتر، طرفداران توانستند با این مسئله کنار بیایند اگرچه که باز هم در ادامه طرفداران ار نرف کردن سلاحات مختلف بازی راضی نبودند و در چند ماه اخیر، از به‌روزرسانی‌های دیرهنگام هم راضی نبودند. به طور کلی وضعیت Helldivers 2 در طول یک سال گذشته به مانند یک ترن هوایی بود که مدام از بالا به پایین و از پایین به بالا می‌رود.

ایلان ماسک می‌خواهد بازی‌ها را به بزرگی خودشان برگرداند!

8

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور، نگرانی‌ها درباره سیاست‌های او نسبت به بازی‌های ویدیویی شدت گرفت. او همیشه اظهارات زیادی داشته که بازی‌های ویدیویی نقش زیادی در افزایش خشونت‌های اجتماعی داشتند و گاهی اوقات گفته که تیراندازی‌هایی که در دبیرستان‌ها رخ می‌دهد، در راستای خشونت بالای بازی‌های ویدیویی است. ایلان ماسک یکی از چهره‌هایی است که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ ظاهر شد و حمایت خودش را از این کاندید اعلام کرد. 

ایلان ماسک اظهاراتی هم درباره بازی‌های ویدیویی داشته و در یک مصاحبه گفت که بازی‌های ویدیویی این روزها درگیر جریان ووک شدند و پیام‌های جهت‌دار به مخاطبان منتقل می‌کنند. در راستای همین مسئله، او اعلام کرد که قصد دارد با هوش مصنوعی یک استودیوی بازی‌سازی تاسیس کند و بازی‌های ویدیویی را به بزرگی خودشان برگرداند. شعاری که در راستای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ یعنی «آمریکا را دوباره بزرگ کنید» است. اینکه ساخت یک بازی تماما با هوش مصنوعی ممکن است، به خودی خود سوال مهمی‌ست اما واکنش‌های اهالی صنعت به اظهارات ماسک منفی بوده و آن را ممکن نمی‌دانستند. 

تهدیدی به اسم هوش مصنوعی

9

احتمالا خبر اعتصاب بازیگران و نویسنده‌های دنیای سینما و تلویزیون را در سال گذشته به خاطر دارید که به خاطر دستمزد کم و خطرات ناشی از هوش مصنوعی اعتراض خودشان را اعلام کردند که در نهایت ثمر چندانی برای آن‌ها نداشت. امسال صداپیشه‌ها و بازیگران صنعت بازی هم اعتصاب گسترده‌ای راه انداختند و بیش از 2600 نفر در این جریان شرکت کردند. شرکت‌های بزرگی مثل وارنر، تیک‌تو، اینسامنیاک گیمز و الکترونیک آرتز تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفتند. البته هدف اصلی اعتصاب این صداپیشه‌ها، ترس از هوش مصنوعی و استفاده از آن در تعریف داستان دارد. 

این تنها تهدید هوش مصنوعی نبود. طی گزارشی که از وبسایت Wired منتشر شد، استودیوهای بزرگی مثل اکتیویژن بلیزارد و حتی رایت گیمز، پس از تعدیل نیروهای گسترده، از هوش مصنوعی برای پیشبرد برخی از پروژه‌ها استفاده کردند. به طور مثال اکتیویژن حتی یک اسکین که توسط هوش مصنوعی طراحی شده بود را برای بازی Modern Warfare 3 عرضه کرد و بسیاری از کانسپت‌ آرت‌ها توسط هوش مصنوعی طراحی شدند. البته که اکتیویژن همچنان واکنشی نسبت به این خبر نداشت و رایت گیمز هم طی حواشی که برای سریال Arcane به وجود آمد، ادعای استفاده از هوش مصنوعی را رد کرد

گربه‌های مشکوک!

10

یکی از جدیدترین حاشیه‌هایی که اخیرا به وجود آمد، مربوط به بازی Catly بود. تریلر رونمایی از بازی در مراسم گیم اواردز 2024 به نمایش درآمد. نمایش بازی کمی عجیب بود و طراحی هنری بازی توجه بسیاری را جلب کرد. بعد از گذشت چند روز از مراسم، گزارش‌هایی منتشر حاکی از آنکه تریلر به نمایش درآمده تماما با هوش مصنوعی ساخته شده بوده و به طور کلی وجود چنین بازی در محل ابهام قرار دارد. این بازی در اصل یک محصول NFT است و توسط استودیوی SuperAuthenty ساخته می‌شود و رئیس استودیو کوین یونگ نام دارد که یکی از موسسان استودیوی TenthPlanet هم بوده؛ شرکتی که فعالیت‌های گسترده‌ای در پروژه‌های بلاکچینی دارد. این استودیو کاملا نسبت به این ادعاها سکوت کرده و اعلام شده که بازی Catly هیچ استفاده‌ای از هوش مصنوعی نداشته و به هیچ وجه یک پروژه بلاکچینی نیست. اعلام شده که این بازی در سال 2025 منتشر می‌شود.

منبع خبر


ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.


اشتراک گذاری