logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار تکنولوژی

تسلا رودستر ۲ ممکن است با فناوری ممنوع‌شده فرمول ۱ ”پرواز” کند!‌

خانه » تسلا رودستر ۲ ممکن است با فناوری ممنوع‌شده فرمول ۱ ”پرواز” کند!

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-08-06

ایلان ماسک وعده داده است که ابرخودروی تسلا رودستر ۲ که به‌زودی عرضه خواهد شد، به نوعی قادر به «پرواز» خواهد بود تا بتواند شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را در کمتر از یک ثانیه به دست آورد، و یک نمایش (دمو) نیز برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. ظاهرا تسلا ممکن است برای تحقق این موضوع از یک فناوری قدیمی فرمول یک استفاده کند.

ایلان ماسک شتاب دیوانه‌وار زیر یک ثانیه را برای رودستر ۲ وعده داده و مدیرعامل شرکت ریمک، سازنده سریع‌ترین خودروی برقی جهان به نام نورا (Nevera)، نسبت به امکان‌پذیری این موضوع بدون استفاده از نوعی رانشگر (thruster) ابراز تردید کرده بود.

ممکن است تسلا قصد داشته باشد برای دستیابی به شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت در ۰.۹۹ ثانیه، از ترفند نیروی رو به پایین (downforce) استفاده کند که بلافاصله پس از معرفی آن در فرمول یک ممنوع شد، زیرا به خودروی «فن‌دار» Brabham BT46 مزیت ناعادلانه‌ای در پیست مسابقه می‌داد.

خودروی BT46 از خودروهای مسابقه‌ای مانند Chaparral 2J که در سال ۱۹۷۰ در سری مسابقات اسپرت‌کار Can-Am آمریکای شمالی حکمرانی می‌کرد الهام گرفته بود، یا خودروی بعدی Tyrrell 008. هر دو خودرو دارای فن‌هایی بودند که توسط موتوری مجزا به حرکت درمی‌آمدند. این فن‌ها به ظاهر برای خنک‌سازی طراحی شده بودند، اما در واقع هدف آن‌ها مکش هوا از زیر خودرو در هر سرعتی بود تا هوای سنگین‌تر بالای خودرو، نیروی رو به پایین بیشتری وارد کند و خودرو را بهتر از اسپویلرها، تونل‌های ونتوری یا سایر ابزارهای آیرودینامیکی به سطح زمین بچسباند.

تسلا رودستر ۲ ممکن است با فناوری ممنوع‌شده فرمول ۱ ”پرواز” کند! - دیجینویپتنت سیستم جدید تسلا رودستر ۲

تسلا به‌تازگی حق اختراعی برای یک سامانه‌ با عنوان «آیرودینامیک تطبیقی برای نیروی رو به پایین» دریافت کرده که شامل فن‌هایی است که خلأیی در زیر خودروی فوق‌سریع رودستر ۲ ایجاد می‌کنند.

این سامانه آیرودینامیکی خودرو دارای دو حالت عملیاتی برای تغییر نیروی رو به پایین در محدوده‌های مختلف سرعت و شرایط رانندگی است. این سیستم شامل چندین فن است که در مسیرهای جریان هوا قرار دارند. در حالت اول، مجموعه کامل اسکرت‌ها (Skirt) ناحیه‌ای کاملاً بسته در زیر خودرو ایجاد می‌کنند و فن‌های مرکزی بیشترین نیروی رو به پایین را در سرعت‌های کم و سطوح صاف تولید می‌کنند.

در حالت دوم، زیرمجموعه‌ای از اسکرتها ناحیه محدودشده را اصلاح می‌کنند، در حالی که همه فن‌ها برای ایجاد نیروی رو به پایین در شرایط رانندگی پویای با سطوح ناهموار فعال هستند. این سیستم شامل یک مکانیسم کنترلی است که بسته به شرایط رانندگی، اسکرت‌ها را به صورت انتخابی باز کرده و فن‌ها را فعال می‌کند تا بین حداکثر نیروی رو به پایین در سرعت کم و عملکرد بهتر در زمین‌های مختلف در سرعت‌های بالا، تعادل برقرار کند.

عبارت کلیدی در اینجا «در محدوده‌های مختلف سرعت» است؛ چراکه برخلاف تجهیزات سنتی تولید نیروی رو به پایین مانند اسپویلرها، ترکیب فن و دامن‌ها (Skirt) در تمام زمان‌ها فشار وارد می‌کند. این سیستم سایر جنبه‌های مهم برای ثبت رکورد در پیست را بهبود می‌دهد؛ آن‌هم در خودرویی که ممکن است ظرف یک ثانیه به ۶۰ مایل بر ساعت برسد.

 ایلان پس از ارائه اخیر رودستر ۲ به همراه تیم طراحی به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و گفت که «نمایشی حماسی» برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است. او آخرین بار قول داده بود که رودستر ۲ در سال ۲۰۲۴ «پرواز» خواهد کرد و وعده یک دمو برای همان سال را داده بود.

این ابرخودرو در حالی به حاشیه رفته بود که تسلا مشغول توسعه سایبرکب و بازطراحی کامل سبد محصولاتش بود؛ فرآیندی که اکنون به پایان رسیده است و حالا طرفداران به رودستر ۲ چشم دوخته‌اند.

منبع خبر

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری