براساس گزارشی از سوی وبسایت Gizmochina، جدیدترین کمپین بیلبورد اپل در میامی توجهها را به سوی خود جلب کرده است. این بیلبورد که بخشی از مجموعه معروف “Shot on iPhone, Drawn on iPad” این شرکت است، قرار بود خلاقیت کاربران را از طریق تلفیق عکاسی موبایل و هنر دیجیتال به نمایش بگذارد. با اینحال، این بیلبورد موجی از واکنشهای آنلاین را به دلیل طرحی که به گفته برخی یک عنصر بصری ناخواسته و شکل داده در آن وجود دارد، برانگیخته است.
مشخص نیست که آیا این طراحی واقعا اشتباه بوده یا یک ترفند هوشمندانه بازاریابی که مطابق انتظار عمل کرده است. از نزدیک، تصویر روی بیلبورد جذاب و خیالانگیز است اما از دور، انگشت کشیده غواص شکلی اشارهگر به خود میگیرد. این شباهت موجب بهوجود آمدن بحثهای آنلاین، به ویژه در ردیت و برنامه خبری میامی نیو تایمز شده است، جایی که یکی از تیترها به صراحت میگوید “آیا اپل یک تصویر وقاحتآمیز روی بزرگراه I-95 قرار داده است؟”
برخی معتقدند این یک سهلانگاری در طراحی است و حتی برندهای میلیارد دلاری نیز میتوانند هدف خود را گم کنند. برای برخی دیگر نیز سک تصویر خندهدار است. این اولین باری نیست که یک تصویر عجیب و مبهم جنجال به پا کرده و توجه مردم جهان را به کمپینی جلب میکند که در غیر این صورت، ممکن بود دیده نشود. درواقع، برخی معتقدند که این طرح ممکن است دقیقا برای انجام همین کار کشیده شده است.
پیام اصلی کمپین اپل این است که خلاقیت هیچ محدودیتی ندارد. شما میتوانید از هر چیزی عکس بگیرید، میتوانید هر چیزی را بکشید. این شعار بینندگان را دعوت میکند تا تخیلات خود را کشف کنند. بنابراین، حتی اگر شکل اشاره شده تعجببرانگیز باشد، همچنان با هدف اپل برای ترویج آزادی بیان از طریق ابزارهایش همسو است. افزونبر این، جنجال بهوجود آمده اغلب سبب تقویت بازاریابی میشود.
این بیلبورد که تنها برای بخشی از رانندگان میامی قابل مشاهده است، اکنون در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است. از این زاویه، این شکستی محسوب نمیشود، بلکه یک پیروزی است. همچنین پاسخ ندادن اپل درباره بیلبورد تبلیغاتی خود یا اصلاح نکردن آن، نشان میدهد شاید این اتفاق ناخواسته نبوده است.