``
logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار مهم

به بهانه رونمایی از پوستر متفاوت چهل وسومین جشنواره فیلم فجر | مادر که هنوز زنده است‌

با وجود اینکه هنوز نزدیک به 40 روز به شروع جشنواره چهل و سوم فجر باقی‌مانده، اما در بعدازظهر روز 5 دی ماه، از پوستر این جشواره رونمایی شد. پوستری که مزین به عکسی از شخصیت مادر با بازی رقیه چهره‌آزاد در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی است. پوستری که پس از سال‌ها با وجود هر انتقادی اتفاقی قابل توجه در زمینه پوسترسازی برای جشنواره است.

همانقدر که همیشه جشنواره فیلم‌فجر در این چهل و سه دوره برگزاری با حاشیه و نقدهای مثبت و منفی همراه بوده، طراحی پوستر آن به عنوان یک دعوت‌نامه یا شاید نماد هردوره، در معرض انتقادات قرار می‌گرفته. در این 4 دهه، تنها دو بار از تصویر افراد به عنوان پوستر استفاده شده. در دوره سی و چهارم تصویر خسرو شکیبایی بر روی پوستر نقش بسته بود و در دوره سی و پنجم، تصویر علی حاتمی. یکبار هم در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از تصویر عزت‌الله انتظامی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی به عنوان پوستر جنشواره استفاده شد. حالا تصویری از فیلم «مادر» روی پوستر رفته با صفی از مخالفان و موافقان رو‌به‌رو شده.

از پوستر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با تصویری از رقیه چهره‌آزاد در فیلم «مادر» رونمایی شد.پوستر متفاوت دوره چهل و سوم جشنواره فیلم فجر با تصویری از فیلم ماندگار «مادر»

با نگاهی اجمالی به چهل و سه پوستری که تا به امروز به عنوان پوسترهای جشنواره فیلم‌فجر منتشر شده، می‌توان به این نتیجه رسید که همین چهار پوستر که تصویری از بازیگران و فیلم‌های برتر سینمای ایران است، تصویرهای متفاوتی بوده‌اند. در سی و نه دوره دیگر اغلب، با بازی رنگ‌ها یا تغییر در شکل سیمرغ، پوسترها طراحی می‌شدند که تبدیل به یک تکرار شده بود. حالا منتقدان پوستر این دوره از جشنواره معتقدند استفاده از هوش مصنوعی یا رنگ سفیدی که در تصویر مادر بیش‌از اندازه به کار رفته، توی ذوق می‌زند. 

این درحالی است که استفاده از چهره بازیگران و سینماگران یا عکسی از یک فیلم مشهور در پوستر جشنواره‌های فیلم یکی از ابتکاراتی است که در جشنواره‌های مهم سینمایی جهان، مانند کن، ونیز، برلین و… بارها استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته.

البته که این پوستر خالی از ایراد نیست اما همین سنت شکنی دوباره و رفتن به سمت استفاده از چهره یا نماد یک فیلم اتفاق درستی است، هرچند که نمی‌توان به برخی از انتقادها بی‌تفاوت بود.

منبع


ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.


اشتراک گذاری