هیوندای سانتا کروز که بر پایه شاسیبلند توسان ساخته شده، یک فضای بارگیری به طول تقریباً ۱.۲ متر دارد. این اندازه کوتاه بدین معناست که توانایی حمل بارهای حجیم همانند پیکاپهای سایز متوسط یا بزرگ را ندارد، اما پوشش بار اختیاری از نوع تونئو، فضای بار را به اندازه صندوق عقب یک خودروی سواری، ایمن و در برابر شرایط جوی مقاوم میکند. این مدل در دو سطح تجهیزاتی عرضه میشود: نسخههای پایه با موتور چهار سیلندر ۱۹۱ اسببخاری و نسخههای بالاتر که به موتور ۲۸۱ اسببخاری توربوشارژ مجهز هستند.
سانتا کروز در محیطهای شهری و جادهای که عمده زمان رانندگی در آنها سپری میشود، عملکرد مناسبی دارد. سواری و فرمانپذیری آن متعادل است و مصرف سوخت قابلقبولی دارد، هرچند به سطح بهرهوری مدل فورد ماوریک با سیستم هیبرید نزدیک نمیشود. البته در خصوص فورد ماوریک، باید اشاره کرد که این خودرو در ابتدا از نظر قیمتی نسبت به هیوندای مزیت قابلتوجهی داشت، اما افزایش قیمت تدریجی در طی چند سال گذشته این مزیت را کمرنگ کرده است. در حال حاضر اگرچه سانتا کروز هنوز اندکی گرانتر است، اما از نظر کیفیت کابین و امکانات در سطح بالاتری قرار دارد.
تغییرات مدل ۲۰۲۶
مدل سانتا کروز سال گذشته از نظر طراحی ظاهری بهروزرسانی شد و در مدل ۲۰۲۶ تغییر عمدهای به خود ندیده است. تنها تفاوت، حذف رنگ سبز تیره برای فضای داخلی از سوی هیوندای است. قیمت سانتا کروز ۲۰۲۶ از ۳۰۹۹۵ دلار آغاز میشود و در نسخههای مجهزتر تا ۴۴۹۴۵ دلار افزایش مییابد.
SE: قیمت پایه ۳۰۹۹۵ دلارSEL: قیمت ۳۲۶۴۵ دلارSEL Activity: قیمت ۳۵۶۹۵ دلارXRT: قیمت ۴۲۵۹۵ دلارLimited: قیمت ۴۴۹۴۵ دلار
ما نسخه XRT را پیشنهاد میدهیم زیرا مقرونبهصرفهترین راه دسترسی به موتور توربوشارژ محسوب میشود، هرچند همچنان افزایش قیمت قابلتوجهی نسبت به SE و SEL دارد. در عوض، این مدل بهصورت استاندارد دارای سیستم چهارچرخ محرک است که در نسخه SEL یک گزینه ۱۵۰۰ دلاری به شمار میآید. همچنین، دوربین با نمای ۳۶۰ درجه و سامانه نظارت بر نقاط کور هیوندای نیز بههمراه دارد. برخی تجهیزات با ظاهر خشن و تزئینات کروم تیره نیز به جذابیت ظاهری آن میافزاید.
مشخصات فنی، پیشرانه و عملکرد
هیوندای ۲۰۲۶ Santa Cruz با دو گزینه پیشرانه عرضه میشود که بر اساس تریم خودرو تعیین میگردد. مدلهای SE، SEL و SEL Activity به موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۹۱ اسببخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر مجهز هستند که با یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ترکیب شده است. در تست انجامشده با همین موتور در توسان، شتابگیری کند ارزیابی شد.
در مقابل، نسخههای XRT و Limited به پیشرانه توربوشارژ ۲.۵ لیتری با توان ۲۸۱ اسببخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر مجهز هستند که بهمراتب برای رانندگی شهری مناسبترند. این موتور به گیربکس هشت سرعته دوکلاچه متصل است. سیستم تمامچرخ محرک برای تمامی مدلها در دسترس بوده و در نسخههای توربوشارژ بهصورت استاندارد ارائه میشود.
سانتا کروز از نظر ابعاد نسبت به پیکاپهای سایز متوسط کوتاهتر و کمارتفاعتر بوده و همین موضوع آن را برای حرکت در محیطهای شهری مناسبتر کرده است. مدل Limited با امکانات کامل که آزمایش شد، نشان از کیفیت سواری بالا و هندلینگ چابک داشت.
شتاب و توان یدککشی
در تست انجامشده توسط C/D، نسخه Limited با موتور توربوشارژ توانست طی ۶.۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این عدد تنها ۰.۲ ثانیه کندتر از آخرین فورد ماوریک توربوشارژ آزمایششده است در حالت پایه با موتور ۲.۵ لیتری معمولی، سانتا کروز توان یدککشی ۱۵۹۰ کیلوگرمی دارد. با موتور توربوشارژ، این ظرفیت به ۲۲۷۰ کیلوگرم میرسد که با رقبا در این کلاس مانند هوندا ریجلاین و فورد ماوریک برابر است.
مصرف سوخت
در آزمون مصرف سوخت بزرگراه با سرعت ثابت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که توسط C/D انجام شد، نسخه توربوشارژ سانتا کروز توانست به عدد ۴۸ کیلومتر بر گالن دست یابد. بر اساس دادههای EPA برای مدل ۲۰۲۵، مصرف سوخت شهری بین ۲۹ تا ۳۵ کیلومتر بر گالن و مصرف بزرگراه بین ۴۱ تا ۴۸ کیلومتر بر گالن بوده و مصرف ترکیبی به ۴۰ کیلومتر بر گالن رسیده است. هنوز اطلاعات رسمی برای مدل ۲۰۲۶ منتشر نشده است.
کابین، راحتی و فضای بار
هیوندای در طراحی داخلی معمولاً فراتر از سطح قیمتی خود عمل میکند. سانتا کروز نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از شیکترین کابینها را در بین پیکاپهای کوچک و متوسط دارد. نمایشگر دیجیتال تمامصفحه و اهرم دنده سنتی در کنسول مرکزی از نکات قابلتوجه آن است.
این مدل تنها با کابین چهاردرب عرضه میشود و فضای سرنشینان عقب با سایر پیکاپهای هماندازه رقابت میکند. طول بستر بار آن در حدود ۱.۲ متر بوده که نسبت به پیکاپهای متوسط کوتاهتر است، اما با پوشش قفلشونده تونئو و جعبهابزار داخلی شبیه به مدل هوندا ریجلاین، بسیار کاربردی و منعطف باقی میماند.
سیستم اطلاعات و سرگرمی و ارتباطات
صفحهنمایش لمسی: ۱۲.۳ اینچیقابلیت ارتباطی: بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتوی بیسیمسیستم صوتی: شش بلندگو
مدلهای پایه SE و SEL به صفحهنمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی مجهز هستند، درحالیکه نسخههای بالاتر دارای دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی متصل بهصورت یکپارچه و خمیدهاند که یکی نقش پنل ابزار دیجیتال و دیگری نقش سیستم اطلاعات و سرگرمی را ایفا میکند.
امکانات دیجیتال شامل شارژر بیسیم برای موبایل (از نسخه SEL Activity به بعد)، پشتیبانی استاندارد از Android Auto و Apple CarPlay بیسیم، و سرویسهای Blue Link هیوندای است که به مدت سه سال رایگان ارائه میشود. با استفاده از این سرویس، مالک خودرو میتواند از طریق اپلیکیشن، اینترنت یا الکسا درب خودرو را قفل یا باز کند یا آن را از راه دور روشن نماید.
ایمنی و سامانههای کمکی راننده
سانتا کروز دارای مجموعهای از تجهیزات ایمنی فعال است که شامل هشدار توجه راننده بهصورت استاندارد و کنترل تطبیقی سرعت بهصورت اختیاری میشود. ویژگیهای ایمنی استاندارد شامل هشدار خروج از خط، کمکنگهدارنده در خط، پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی میشود. برای اطلاع از نتایج آزمونهای تصادف سانتا کروز میتوان به وبسایتهای NHTSA و IIHS مراجعه کرد.
گارانتی و خدمات نگهداری
هیوندای، همانند شرکت همگروه خود یعنی کیا، یکی از بهترین پوششهای گارانتی در صنعت را ارائه میدهد که بهخصوص در بخش پیشرانه قابلتوجه است. همچنین، سرویس نگهداری رایگان این برند نسبت به رقبای اصلی همچون تویوتا مزیت دارد.
گارانتی محدود: پنج سال یا ۹۶ هزار کیلومترگارانتی پیشرانه: ده سال یا ۱۶۰ هزار کیلومترسرویس رایگان دورهای: سه سال یا ۵۸ هزار کیلومتر