شرکت پورشه تصمیم گرفته تمرکز خود را از خودروهای تمام برقی به سمت توسعه موتورهای بنزینی بازگرداند تا سودآوری خود را حفظ کند.
به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، مایکل لیتِرز، مدیرعامل جدید پورشه، مدتها پیش از پیوستن به این شرکت نسبت به موفقیت خودروهای برقی لوکس تردید داشت.
او در گفتوگویی با فایننشال تایمز در سال گذشته، زمانی که هنوز مدیرعامل شرکت مکلارن بود، گفته بود فناوری خودروهای برقی هنوز به بلوغ نرسیده است و این خودروها برخلاف مدلهای بنزینی، هیجان و لذت رانندگی را منتقل نمیکنند و ارزش خود را سریعتر از دست میدهند.
لیتِرز قرار است از ژانویه مدیریت پورشه را در یکی از حساسترین دورانهای این شرکت بر عهده بگیرد؛ زمانی که پورشه در حال کاهش جاهطلبیهای خود در زمینه تولید خودروهای برقی و بازگشت به سرمایهگذاری در موتورهای احتراقی است تا مسیر موفقیت خود را احیا کند.
او سابقه همکاری با پورشه را در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به عنوان دستیار مدیرعامل دارد و مدتی نیز به عنوان مدیر ارشد فناوری در فراری فعالیت کرده است.
اسکات شروود، تحلیلگر مستقل صنعت خودروهای لوکس، او را یکی از معدود افرادی میداند که هم شناخت کافی از پورشه و فرهنگ آلمانی دارد و هم دیدگاهی متفاوت برای رهبری شرکت در شرایط کنونی.
پورشه سالها یکی از سودآورترین برندهای زیرمجموعه گروه فولکسواگن بوده است. در حالی که تنها ۳.۶ درصد از فروش جهانی فولکسواگن به پورشه اختصاص دارد، این برند نزدیک به ۳۰ درصد از سود عملیاتی گروه را تأمین میکند.
با این حال، از ماه مه ۲۰۲۳ ارزش سهام پورشه حدود دو سوم کاهش یافته است؛ افتی که نتیجه کاهش فروش در چین و هشدارهای پیدرپی درباره افت سود بود.
در ماه سپتامبر، پورشه پیشبینی حاشیه سود خود برای سال ۲۰۲۵ را از ۱۴ درصد به حدود ۰ تا ۲ درصد کاهش داد. به گفته تحلیلگر مؤسسه برنشتاین، استیون ریتمن، حتی رسیدن به هدف میانمدت ۱۰ تا ۱۵ درصد سود نیز زمان زیادی خواهد برد.
لیتِرز جانشین الیور بلوم میشود که در دهه گذشته ریاست پورشه را بر عهده داشت و از سال ۲۰۲۲ همزمان مدیرعامل گروه فولکسواگن نیز بود. فولکسواگن ۷۵.۴ درصد سهام پورشه را در اختیار دارد و خانواده پورشه-پیش مالک تمام سهام دارای حق رأی هستند.
در ابتدا مدیریت همزمان بلوم در هر دو شرکت مشکلی به نظر نمیرسید، اما با افزایش مشکلات پورشه، نیاز به مدیری تماموقت برای حل بحرانها احساس شد.
پورشه در دوران او میلیاردها یورو در توسعه خودروهای تمام برقی سرمایهگذاری کرد، اما استقبال بازار کمتر از حد انتظار بود و تنها ۱۲.۷ درصد از فروش سال گذشته مربوط به مدلهای برقی شد.
کاهش تقاضا باعث تغییرات پرهزینهای در برنامههای شرکت شد. ماه گذشته، پورشه طرح ساخت یک شاسیبلند برقی جدید را کنار گذاشت و زیان ۱.۸ میلیارد یورویی از هزینههای توسعه را ثبت کرد.
همزمان، تصمیم قبلی مبنی بر توقف تولید نسخههای بنزینی یا هیبریدی مدلهای محبوب مکان و کیمن نیز در حال بازنگری است.
تحلیلگر مؤسسه متزلر ریسرچ، پال اسکیرتا، میگوید پورشه پس از رسوایی دیزلگیت در فولکسواگن بیش از حد به برقیسازی امیدوار بود. مشکلات این شرکت با کاهش فروش در بازار چین و اعمال تعرفههای سنگین در آمریکا شدت یافته است.
فروش پورشه در چین بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و در آمریکا نیز تعرفههای جدیدی که دولت دونالد ترامپ اعمال کرده، قرار است شامل تمام خودروهای وارداتی شود.
در نتیجه، تأثیر بحران در کارخانههای پورشه نیز احساس میشود. این شرکت اعلام کرده تا سال ۲۰۲۹ حدود ۳۹۰۰ شغل را حذف میکند که معادل ۹ درصد از نیروی کار آن است و در حال مذاکره با اتحادیهها برای کاهش بیشتر هزینههاست.
پورشه همچنان با تأخیر در توسعه نرمافزار و عرضه مدلهای برقی جدید مواجه است، در حالی که شرکتهای چینی در این زمینه عملکرد بهتری داشتهاند.
سجاد خان، عضو هیئتمدیره پورشه در بخش فناوری اطلاعات و نرمافزار، گفته است کیفیت محصولات در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ بهبود چشمگیری خواهد داشت و تأکید کرده که شرکت باید برای اجرای بینقص برنامهها سخت تلاش کند.
با وجود چالشها، لیتِرز از معدود مدیرانی است که توانایی هدایت پورشه را در این شرایط دارد. با این حال، یکی از پرسشهای اصلی این است که او چگونه میتواند جایگاه لوکس و ممتاز برند را حفظ کند.
برخلاف فراری که با تولید محدود خودروهای خاص سودآوری خود را تضمین کرده، پورشه همواره برای افزایش تیراژ تولید تلاش کرده است و همین موضوع توازن میان قیمت بالا و فروش گسترده را دشوار میسازد.
بازگشت پورشه به تمرکز بر موتورهای بنزینی پرسشهایی درباره آینده این برند در بازار خودروهای برقی ایجاد کرده است. پال اسکیرتا هشدار داده که اگر پورشه بیش از حد روی موتورهای احتراقی تمرکز کند، ممکن است در رقابت جهانی خودروهای برقی از رقبای خود عقب بماند.