[
بر اساس گزارش Kantar، برندهای اپل و گوگل در صدر فهرست باارزشترین برندهای دنیا قرار گرفتند و فاصله زیادی با رقبا دارند.
به گزارش تکراتو و به نقل از phonearena، طبق گزارش سال ۲۰۲۵ موسسه Kantar تحت عنوان BrandZ، برند اپل با ارزشی معادل ۱.۲۹ تریلیون دلار، در صدر باارزشترین برندهای جهان ایستاده است.
این رقم نشاندهنده رشد ۲۸ درصدی ارزش برند اپل نسبت به سال گذشته است. اپل نه تنها اولین شرکتی است که ارزش برندش از مرز یک تریلیون دلار عبور کرده، بلکه برای سومین سال متوالی در جایگاه اول قرار گرفته است.
بعد از اپل، برند گوگل با ارزش ۹۴۴.۱ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد که نسبت به سال گذشته، رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. در رتبه سوم مایکروسافت با ۸۸۴.۸ میلیارد دلار قرار دارد که رشد سالانه آن ۲۴ درصد بوده است.
آمازون با ارزش ۸۶۶.۱ میلیارد دلار و انویدیا با ۵۰۹.۴ میلیارد دلار نیز پنج برند اول را کامل میکنند. رشد خیرهکننده ارزش برند انویدیا، یعنی ۱۵۲ درصد در یک سال، به لطف افزایش تقاضا برای پردازندههای گرافیکی این شرکت در حوزه هوش مصنوعی بوده است.
در همین حوزه، نام ChatGPT نیز برای اولینبار در رتبه شصتم دیده میشود و با ارزشی برابر با ۴۳.۵ میلیارد دلار، بالاترین جایگاه بین برندهای تازهوارد از سال ۲۰۲۱ تاکنون را به خود اختصاص داده است.
در بین شبکههای اجتماعی، اینستاگرام و تیکتاک رشد خوبی داشتهاند و ارزش برندشان به ترتیب ۱۰۱ درصد و ۲۵ درصد بیشتر شده است؛ موضوعی که نشاندهنده رشد مداوم تأثیر شبکههای اجتماعی در جهان امروز است.
در بین برندهای دیگر حوزه فناوری، برند چیپست Snapdragon از شرکت Qualcomm با ارزشی معادل ۶۵.۶ میلیارد دلار در رتبه ۳۸ و شرکت چینی Huawei با ۶۴.۷ میلیارد دلار در رتبه ۳۹ قرار گرفتند. شاید برای برخی تعجبآور باشد که برند سامسونگ، رقیب اصلی اپل در بازار گوشیهای هوشمند، تنها در رتبه ۷۸ با ارزشی معادل ۲۹.۳ میلیارد دلار قرار دارد.
اپراتور بزرگ مخابراتی چین یعنی China Mobile نیز در رتبه ۶۲ قرار دارد و ارزش برندش نزدیک به ۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است. شرکت T-Mobile به همراه مالک اکثریتی خود یعنی Deutsche Telekom در رتبه ۱۹ و با ارزشی برابر با ۱۰۵.۷ میلیارد دلار قرار دارند.
شرکت Verizon، بزرگترین اپراتور موبایل آمریکا، با ارزش برند ۹۰.۵ میلیارد دلار در رتبه ۲۴ پایینتر از T-Mobile قرار گرفته است. شرکت AT\&T نیز با ارزش ۸۶.۹ میلیارد دلار در رتبه ۲۷ ایستاده است. برند شیائومی هم با ارزشی معادل ۲۱.۹ میلیارد دلار، در رتبه ۹۷ جای گرفته و آخرین برند حاضر در جمع ۱۰۰ برند برتر جهان محسوب میشود.
در مورد نحوه محاسبه ارزش برند توسط Kantar باید گفت که این کار از طریق فرمول اختصاصی سه مرحلهای انجام میشود که ترکیبی از درک مصرفکنندگان و عملکرد مالی برند را در نظر میگیرد.
منبع ]