[
اپل و دولت اندونزی به توافقی رسیدهاند که ممنوعیت پنجماهه فروش آیفون 16 در این کشور را لغو کند. به گفته منابع آگاه که با بلومبرگ صحبت کردهاند، این توافق به اختلافی که از ماه اکتبر آغاز شده بود پایان میدهد.
بهگزارش تکراتو به نقل از macrumors، اندونزی از صدور مجوز برای عرضه آیفونهای پرچمدار اپل خودداری کرده بود، زیرا این شرکت نتوانسته بود شرایط تولید داخلی این کشور را رعایت کند.
اپل با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری، ممنوعیت آیفون 16 در اندونزی را رفع کرد
بر اساس این توافق، اپل متعهد شده که یک میلیارد دلار در اندونزی سرمایهگذاری کند؛ مبلغی بسیار بیشتر از تعهدات قبلی 10 و 100 میلیون دلاری این شرکت که دولت اندونزی آنها را رد کرده بود.
انتظار میرود این توافق از طریق یک یادداشت تفاهم رسمی شود که ممکن است همین هفته امضا شود. وزارت صنعت اندونزی نیز پس از امضای این توافق، مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد تا فروش آیفون 16 در سریعترین زمان ممکن آغاز شود.
علاوه بر این سرمایهگذاری، اپل متعهد شده که به توسعه استعدادهای محلی در زمینه تحقیق و توسعه کمک کند تا مهندسان اندونزیایی بتوانند نرمافزار توسعه دهند و محصولات خود را طراحی کنند. این اقدام به یکی از خواستههای اصلی دولت اندونزی برای ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در این کشور پاسخ میدهد.
طبق این توافق، یک کارخانه تولیدی در جزیره باتام احداث خواهد شد که وظیفه تولید ایرتگهای اپل را بر عهده خواهد داشت. این مرکز توسط شرکت لوکشیر پرسیژن اینداستری، یکی از تأمینکنندگان اپل، اداره خواهد شد و در نهایت قرار است 20 درصد از تولید جهانی ایرتگ را پوشش دهد.
همچنین، یک مرکز تولیدی دیگر در شهر باندونگ، سه ساعت دورتر از جاکارتا، احداث خواهد شد که لوازم جانبی دیگری را تولید میکند. بخشی از سرمایهگذاری اپل نیز به تأسیس آکادمیهایی اختصاص خواهد یافت که دانشجویان اندونزیایی را در زمینههای فناوری، از جمله برنامهنویسی، آموزش میدهند.
با وجود این امتیازات قابلتوجه، منابع بلومبرگ اعلام کردهاند که اپل در حال حاضر برنامهای برای تولید آیفون در اندونزی ندارد.
این توافق یک موفقیت بزرگ برای پرابوو سوبیانتو، رئیسجمهور اندونزی، محسوب میشود که از وزرای خود خواسته بود پیشنهاد یک میلیارد دلاری اپل را بپذیرند. با این حال، وزارت صنعت ماه گذشته بهطور غیرمنتظرهای ممنوعیت فروش آیفون را حفظ کرد تا شرایط بهتری از اپل بگیرد، که اکنون به نظر میرسد این هدف محقق شده است.
سیاست سختگیرانه اندونزی در مذاکره با اپل نتیجه داده و سرمایهگذاری قابلتوجهی از یک شرکت بزرگ خارجی جذب کرده است. این اقدام در راستای سیاستهای دولت برای توسعه تولید داخلی انجام شده تا اندونزی صرفا یک بازار فروش نباشد.
از سوی دیگر، بازگشت اپل به بازار 278 میلیون نفری اندونزی، که بیش از نیمی از آنها زیر 44 سال و آشنا به فناوری هستند، در شرایطی که فروش اپل در چین کاهش یافته، یک فرصت مهم محسوب میشود. هرچند اپل در بین پنج برند پرفروش گوشیهای هوشمند اندونزی جایی ندارد، اما این بازار میتواند فرصتی سودآور برای رشد این شرکت باشد.
منبع ]