[
به گزارش بلومبرگ، احتمال دارد اپل ویژگیهای هوش مصنوعی آیفون را از ماه می در چین عرضه کند. این شرکت برای عملی کردن این طرح، تیمهایی را در چین و آمریکا تشکیل داده و همچنین با شرکتهای محلی برای توسعه هوش مصنوعی مولد همکاری میکند.
«جو سایی»، رئیس گروه علیبابا، اخیرا در یک رویداد تایید کرده که اپل از فناوری هوش مصنوعی مولد شرکت او برای آیفونهای چینی استفاده خواهد کرد. هرچند سایی زمان دقیق ارائه این قابلیتها را مشخص نکرد، اما پیشتر «The Information» گزارش داده بود که اپل و علیبابا این فناوری را برای تأیید به نهادهای نظارتی چین ارسال کردهاند.
اپل برای عرضه ویژگیهای هوش مصنوعی آیفون در چین مجبور به همکاری با شرکتهای محلی شد
بر اساس گزارش engadget، اپل از فناوری علیبابا برای مدلهای هوش مصنوعی روی دستگاههای خود استفاده خواهد کرد. این فناوری بهعنوان یک لایه کنترلی عمل میکند که میتواند برخی محتواها را مطابق با مقررات چین فیلتر کند.
همچنین، علیبابا این امکان را خواهد داشت که در صورت درخواست دولت چین، اپل را ملزم به بهروزرسانی مدلهای هوش مصنوعی کند. اگر ویژگیهای هوش مصنوعی قدیمی نیاز به تغییر داشته باشند، اپل آنها را در گوشی کاربر غیرفعال میکند تا زمانی که دستگاه را بهروزرسانی کند و محتوای ممنوعه حذف شود.
البته این محدودیتها فقط برای آیفونهایی که در چین به فروش میرسند اعمال خواهد شد و شامل دستگاههایی که از سایر کشورها خریداری شدهاند، نمیشود. با این حال، قابلیتهای «Apple Intelligence» حتی در دستگاههای خریداریشده از خارج هم در چین غیرفعال خواهد شد، اگر کاربر موقعیت مکانی خود را به چین تغییر دهد.
جو سایی در ادامه صحبتهایش اشاره کرد که اپل برای تأمین نیازهای هوش مصنوعی خود با چندین شرکت دیگر، از جمله DeepSeek، مذاکره کرده است. با این حال، علیبابا اصلیترین شریک اپل در این زمینه خواهد بود.
بلومبرگ گزارش داده که اپل برای برخی قابلیتهای خاص، مانند «هوش بصری» (Visual Intelligence) که امکان یافتن اطلاعات از طریق اسکن اشیا با دوربین گوشی را فراهم میکند، با شرکت «بایدو» همکاری خواهد کرد. همچنین، برای اجرای ویژگیهای هوش مصنوعی که نیاز به پردازش ابری دارند، اپل احتمالاً مجبور خواهد شد با یک شرکت چینی همکاری کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، فعالسازی «Apple Intelligence» در آیفونهای چین یک هدف کلیدی برای اپل محسوب میشود. چین دومین بازار بزرگ اپل است، اما فروش این شرکت در این کشور کاهش یافته، زیرا کاربران بیشتر به سراغ برندهای محلی میروند که قابلیتهای هوش مصنوعی پیشرفتهتری ارائه میدهند. در سهماهه پایانی سال 2024، فروش اپل در چین 11.1 درصد کاهش یافت و این شرکت را به رتبه سوم بازار گوشیهای هوشمند این کشور پس از هواوی و شیائومی رساند.
منبع ]