logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار کوتاه

افشاگری درباره دستکاری متا در عملکرد تبلیغات فروشگاه‌ها‌

خانه » افشاگری درباره دستکاری متا در عملکرد تبلیغات فروشگاه‌ها

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-08-21

یک افشاگر مدعی شده متا برای نشان دادن موفقیت تبلیغات فروشگاهی خود، عمدا آمار و ارقام را بالاتر از واقعیت گزارش کرده است.

قیمت روز گوشی های بازار ایرانقیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، شکایتی در دادگاه کار لندن ثبت شده که نشان می‌دهد متا با دستکاری داده‌ها تلاش کرده تبلیغات فروشگاهی خود به نام Shops ads را بهتر از رقبا جلوه دهد.

ساموجال پورکایاستا، مدیر محصول سابق تیم تبلیغات فروشگاهی متا، این شکایت را ثبت کرده و مدعی شده شرکت با احتساب هزینه‌های ارسال به عنوان درآمد، ارائه تخفیف‌های پنهان و حمایت مالی از برخی مزایده‌های تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه تبلیغاتی را به شکل مصنوعی افزایش داده است.

این اقدام، به گفته شکایت، بخشی از تلاش متا برای مقابله با تغییرات حریم خصوصی اپل در سال 2021 بوده که دسترسی این شرکت به داده‌های کاربران آیفون را محدود کرد.

دیوید وهنر، مدیر مالی وقت متا، در همان زمان هشدار داده بود این تغییرات می‌تواند حدود 10 میلیارد دلار به متا ضرر بزند. با این حال، خریدهای کاربران از طریق فروشگاه‌های فیس‌بوک و اینستاگرام امکان جمع‌آوری داده‌های مستقیم بیشتری را برای شرکت فراهم می‌کرد.

پورکایاستا که در سال 2020 به عنوان مدیر محصول در تیم تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک مشغول به کار شد و از مارس 2022 به تیم تبلیغات فروشگاهی منتقل گردید، تا فوریه 2025 در متا فعالیت داشت.

او می‌گوید در بررسی‌های داخلی اوایل 2024، دانشمندان داده متا دریافتند نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات فروشگاهی بین 17 تا 19 درصد بیش از واقعیت نشان داده شده است. دلیل این موضوع، احتساب هزینه‌های ارسال و مالیات به عنوان بخشی از فروش بود؛ در حالی که این مبالغ به جیب فروشندگان نمی‌رفت.

سایر محصولات تبلیغاتی متا و همچنین رقبایی مانند گوگل چنین هزینه‌هایی را وارد محاسبه نمی‌کردند. بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها، عملکرد تبلیغات فروشگاهی تفاوتی با تبلیغات سنتی متا نداشت.

او همچنین تاکید کرده این موضوع باعث شده تیم تبلیغات فروشگاهی نه‌تنها به هدف اصلی خود نرسد، بلکه نتایج آن به طور مصنوعی بزرگ‌نمایی شود. پورکایاستا بارها نگرانی‌های خود را در جلسات میان سال‌های 2022 تا 2024 با مدیران ارشد مطرح کرده و حالا از طریق دادگاه کار خواستار بازگشت به جایگاه شغلی قبلی خود است.

یک سخنگوی متا در واکنش به این گزارش به Adweek گفته است شرکت به طور فعال از خود دفاع می‌کند و این اتهامات بی‌اساس بوده و متا به فرآیندهای ارزیابی عملکرد خود اطمینان کامل دارد.

منبع

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید