شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، بسیار نزدیک است که چهارمین شرکتی شود که به باشگاه ۴ تریلیون دلاری میپیوندد؛ باشگاهی که پیش از این شرکتهای اپل، مایکروسافت و انویدیا وارد آن شدهاند. این موقعیت تازه، حاصل هفتهای است که سرشار از خبرهای مهم دربارهی فعالیتهای هوش مصنوعی گوگل بود.
براساس گزارشی که دوشنبه منتشر شد، شرکت متا که از بزرگترین مشتریان انویدیا به شمار میرود، در حال بررسی این موضوع است که برخی از مراکز دادهی خود را به تراشههای ساخت گوگل مجهز کند. این توافق احتمالی که ارزش آن ممکن است به میلیاردها دلار برسد، از سال ۲۰۲۷ آغاز میشود و متا ممکن است حتی از سال آینده میلادی تراشههایی را از بخش گوگل کلاد اجاره کند.
گوگل همچنین یک رونمایی پر سر و صدا داشت. این شرکت هفتهی گذشته تازهترین مدل هوش مصنوعی خود به نام جمینای ۳ را معرفی کرد و همچنین چند بهروزرسانی برای ابزار تولید تصویر نانو بنانا پرو ارائه داد که هر دو با استقبال گسترده روبهرو شدند.
براساس گزارش وبسایت ورج، وی-لین چیانگ، مدیر ارشد فناوری و همبنیانگذار شرکت ارزیابی هوش مصنوعی LMArena، گفته است که عرضهی جمینای ۳ صرفاً یک جابهجایی در رتبهبندیها نیست و معنایی فراتر از آن دارد.
اکنون دو شرکت به عنوان پیشتازان صنعت هوش مصنوعی شناخته میشوند. OpenAI در حوزهی محصولات مصرفی قرار دارد. در سوی دیگر، انویدیا قرار دارد که بزرگترین تأمینکنندهی واحدهای گرافیکی برای پردازشهای هوش مصنوعی در جهان است.
اما گوگل، که سابقهی طولانی، منابع مالی گسترده و دانش انباشتهی زیادی در سیلیکونولی دارد، به نظر میرسد که این بار در هر دو جبهه برای رقابتی جدی آماده است. بسیاری از کاربران اینترنت و حتی مارک بنیوف، مدیرعامل شرکت سلزفورس، مدعی شدهاند که مدل جمینای ۳ گوگل به طرز محسوسی بهتر از چتجیپیتی است.
با وجود این، از دید ناظران بیرونی، OpenAI هنوز در زمینهی چتباتها نام اول به شمار میرود. اما طبق گزارشی از نیویورک تایمز، مدیر بخش چتجیپیتی در ماه اکتبر به کارکنان گفته بود که این شرکت با شدیدترین فشار رقابتی تاریخ خود مواجه است.
در جبههی تراشههای هوش مصنوعی نیز انویدیا همچنان صدرنشین مطمئن بازار است، اما اگر گزارش وبسایت اینفورمیشن درست باشد، گوگل احتمالاً در مسیر جبران فاصله خود میتواند به یک موفقیت بزرگ دست یابد.
تراشههای گرافیکی انویدیا همچنان گزینهی اصلی صنعت برای پردازشهای هوش مصنوعی هستند، اما TPUهای گوگل نیز اکنون حداقل به رقیبی قابل اعتنا تبدیل شدهاند. برخلاف GPUها که مانند یک چاقوی چندکارهی سوئیسی برای طیف بسیار گستردهای از وظایف مناسب هستند، TPUهای گوگل تخصصیاند و برای برخی بارهای کاری خاص در هوش مصنوعی کارایی بالاتری دارند. TPUها نوعی مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) محسوب میشوند. یکی از کارشناسان صنعت هفتهی گذشته به CNBC گفته است که انتظار دارد بازار ASICهای سفارشی در چند سال آینده سریعتر از بازار GPUها رشد کند.
گوگل در کنار GPUهایی که از انویدیا خریداری میکند، سالهاست که از TPUهای اختصاصی خود برای پشتیبانی از کسبوکار رایانش ابریاش بهره میبرد. همچنین این شرکت تراشههای خود را به شرکتهایی مانند آنتروپیک اجاره میدهد؛ شرکتی که از این تراشهها برای چتبات کلود، در کنار GPUهای انویدیا و همچنین تراشههای Trainium آمازون استفاده میکند.
اضافه شدن نام متا به فهرست مشتریان، برای گوگل بسیار مهم خواهد بود و حتی ممکن است به بخش تراشههای سفارشی این شرکت قدرت رقابتی بیشتری در بازاری بدهد که اکنون تحت سلطهی غولی به نام انویدیا قرار دارد.