logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار کوتاه

آیا هوش مصنوعی وب را نابود می‌کند؟‌

خانه » آیا هوش مصنوعی وب را نابود می‌کند؟

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-05-09

[

مدیرعامل Cloudflare هشدار داده که مدل اقتصادی وب به خاطر هوش مصنوعی در حال فروپاشی است؛ کسی هم آماده مقابله نیست.

realmerealme

به گزارش تکراتو و به نقل از phonearena، مدیرعامل شرکت Cloudflare، متیو پرینس، در مصاحبه‌ای با شورای روابط خارجی درباره تأثیر هوش مصنوعی بر مدل اقتصادی وب صحبت کرده است. او معتقد است که فناوری هوش مصنوعی در حال از بین بردن موتور اقتصادی وب است و Google در مرکز این بحران قرار دارد.

پرینس می‌گوید در پانزده سال گذشته، ستون فقرات اقتصاد اینترنت بر پایه جست‌وجو شکل گرفته بود. یعنی همه‌چیز به موتورهای جست‌وجو گره خورده بود. اما حالا با رشد هوش مصنوعی، این الگو در حال فروپاشی است. به گفته او، همکاری بین Google و تولیدکنندگان محتوا دیگر تعادل ندارد.

او توضیح می‌دهد که حدود ده سال پیش، به ازای هر دو صفحه‌ای که Google از یک سایت کِش می‌کرد، یک کاربر به آن سایت فرستاده می‌شد. اما امروز برای جذب یک بازدیدکننده باید Google شش صفحه از سایت را ایندکس کند. این یعنی بازدهی تولید محتوا به‌شدت کاهش یافته است.

این شرایط باعث گسترش پدیده‌ای به نام جست‌وجوی بدون کلیک شده است. یعنی کاربران پاسخ سؤال خود را مستقیم از Google می‌گیرند، بدون اینکه وارد سایت منبع شوند. به گفته پرینس، حدود ۷۵ درصد از جست‌وجوها بدون خروج از Google به نتیجه می‌رسند، که این مسئله ضربه سنگینی به ترافیک سایت‌ها وارد کرده است.

به باور پرینس، هوش مصنوعی اوضاع را از این هم بدتر کرده است. شرکت‌های فعال در این حوزه، به‌مراتب بیشتر از Google محتوا را جمع‌آوری می‌کنند، اما سهم بسیار کمتری به تولیدکننده‌ها بازمی‌گردانند. او می‌گوید:

تصور کنید نسبت ورودی به خروجی برای OpenAI حدود ۲۵۰ به یک است. برای Anthropic این نسبت به ۶۰۰۰ به یک می‌رسد.

نتیجه این روند، به خطر افتادن دوام وب‌سایت‌ها و کاهش انگیزه برای تولید محتوای اصیل است. پرینس هشدار داده که اگر تولیدکنندگان محتوا نتوانند از کار خود ارزش کسب کنند، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.

او همچنین اشاره کرده که شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی از این مشکل آگاه هستند. به گفته پرینس، حتی سم آلتمن از OpenAI نیز این نگرانی را درک می‌کند، اما نمی‌تواند تنها کسی باشد که برای محتوا پول پرداخت می‌کند، در حالی که بقیه رایگان استفاده می‌کنند.

از نظر او باید یک چارچوب مشخص، یا حتی قانون، برای استفاده از محتوای آنلاین توسط هوش مصنوعی تعریف شود. برداشت آزادانه و بدون بازگشت ارزش، منطقی نیست و به ضرر کل اکوسیستم وب است.

نکته جالب اینجاست که Cloudflare خود نقش مهمی در این معادله دارد. به گفته پرینس، این شرکت خدمات زیرساختی برای ۸۰ درصد از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل وب را ارائه می‌دهد. او می‌گوید Cloudflare در حال تلاش است تا راه‌حلی برای این بحران پیدا کند و بخشی از مسیر اصلاح باشد.

در پایان، پرینس تأکید کرد که مخالف هوش مصنوعی نیست، اما معتقد است حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه از کنترل خارج شده است. او گفت که به احتمال زیاد ۹۹ درصد از پول‌هایی که در پروژه‌های هوش مصنوعی خرج می‌شود بی‌فایده است، اما آن یک درصد باقی‌مانده، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

منبع ]

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید