بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط موسسه کانترپوینت، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ هواوی توانست با پیشی گرفتن از رقبای خود، جایگاه نخست بازار گوشیهای هوشمند چین را از آن خود کند.
در مقایسه با سال گذشته، بازار گوشیهای هوشمند چین رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. این رشد تا حدی مرهون طرح یارانهای دولت بود که از ماه ژانویه به اجرا درآمد. با این حال، این روند صعودی دوام چندانی نداشت. طبق تحقیقات Counterpoint، پس از تعطیلات تقاضا با افت مواجه شد و رشد بازار همچنان پایینتر از پیشبینیها باقی ماند.
هواوی با ثبت سهم بازار ۱۹ درصدی در این سه ماهه، افزایش ۲ درصدی را نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ به خود اختصاص داد و در صدر جدول قرار گرفت. شیائومی نیز با سهم ۱۹ درصدی، رشد سه ماه به سه ماه قویتری معادل ۳ درصد را به ثبت رساند.
اپل به جایگاه سوم سقوط کرد. میزان عرضه گوشیهای این شرکت دو درصد کاهش یافت و سهم بازار آن از ۱۷ درصد به ۱۵ درصد رسید. کانترپوینت دلیل این افت را به ساختار برنامه یارانهای دولتی نسبت میدهد که فقط گوشیهای با قیمت بالای ۶,۰۰۰ یوان چین (حدود ۸۲۰ دلار) را شامل میشود. اغلب آیفونها، از جمله مدلهای پرفروش پرو، به طور قابل توجهی بالاتر از این حد قیمت قرار دارند و به همین دلیل از هرگونه تخفیف محروم میمانند.
اوپو با سهم ۱۵ درصدی و رشد ناچیز ۱ درصدی، در جایگاه چهارم قرار گرفت. ویوو با افتی محسوس، سهم خود را از ۱۸ درصد به ۱۴ درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش داد. آنر نیز با ۱۳ درصد سهم، در جایگاه ششم بازار جای گرفت.
Counterpoint پیشبینی میکند که بازار گوشیهای هوشمند چین در سال ۲۰۲۵ نیز به رشد سالانه خود ادامه خواهد داد، البته با سرعتی آهستهتر. انتظار میرود عرضه قریبالوقوع دستگاههای جدید در سه ماهه دوم و جشنوارههای فروش نیمه سال، به طور موقتی باعث رونق در عرضه گوشیها شوند.