هوش مصنوعی یکی از چهار محور اصلی سرمایهگذاری یوتیوب برای سال ۲۰۲۵ محسوب میشود. در ماه ژوئن (خرداد)، بخشی از این راهبرد با افزودن قابلیت جستوجوی ویدیو بر پایه هوش مصنوعی در پلتفرم استریم این شرکت به اجرا درآمد. با این حال، این قابلیت در ابتدا صرفاً برای تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده و در قالب یک آزمایش فعال شد. اکنون به نظر میرسد این وضعیت در حال تغییر است.
اگرچه این قابلیت همچنان به طور انحصاری برای مشترکین YouTube Premium در ایالات متحده فعال است، گزارشی از Android Authority نشان میدهد که اکنون دامنه دسترسی آن به شمار بیشتری از کاربران در این منطقه گسترش یافته است. در حال حاضر این قابلیت محدود به نسخههای موبایل یوتیوب، شامل iOS، بوده و تنها به زبان انگلیسی ارائه میشود.
در صفحه آزمایشهای یوتیوب توضیح داده شده که این قابلیت جستوجو بر پایه هوش مصنوعی تا تاریخ ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد) فعال خواهد بود. اگرچه هنوز مشخص نیست پس از آن چه اتفاقی رخ میدهد، اما احتمال دارد این قابلیت بهطور گستردهتری برای تمام کاربران پریمیوم در سراسر جهان عرضه شود.
جستوجوی هوش مصنوعی یوتیوب، در همه موضوعات کارایی ندارد. یک تصویر از صفحه این قابلیت جدید در YouTube Premium و مدت زمان اعتبار آن منتشر شده است. اگر در ایالات متحده هستید و اشتراک پریمیوم دارید، میتوانید با مراجعه به صفحه آزمایشها بررسی کنید که آیا این قابلیت برای شما فعال شده است یا خیر. هرچند این ویژگی برای یافتن سریعتر ویدیوها ایده جالبی به شمار میرود، اما نتایج جستوجوی تولیدشده توسط آن تمامی موضوعات مورد جستوجوی معمول شما را پوشش نخواهد داد.
بر اساس توضیح گوگل در ماه ژوئن، نوار کاروسل نتایج جستوجوی هوش مصنوعی تنها برای «جستوجوهایی مرتبط با خرید، سفر یا فعالیتها در یک مکان خاص» نمایش داده میشود و در همان زمان این قابلیت را با نمونهای مانند جستوجوی «بهترین سواحل هاوایی» به نمایش گذاشت. بسته به محل زندگی، فهرست آزمایشهای YouTube Premium در حال حاضر کوتاه است. یکی دیگر از آزمایشهای موجود برای مشترکین Premium قابلیت دستهبندی نظرات است که در ماه فوریه (بهمن) معرفی شد اما در ابتدا ناقص بود. یوتیوب ماه گذشته با یک بهروزرسانی این کمبودها را برطرف کرده و آن را در دسترس طیف گستردهتری از کاربران پریمیوم قرار داد.
این روند مشابه همان چیزی بوده که اکنون برای قابلیت جستوجوی هوش مصنوعی در جریان است. با وجود آنکه این قابلیت هرگز با مشکل عملکردی روبهرو نشد، در ابتدا تنها در اختیار شمار اندکی از مشترکین نسخه Premium در ایالات متحده قرار داشت. با گسترش فعلی دسترسی، یوتیوب میتواند بازخوردهای بیشتری در مورد توان بالقوه آن به عنوان جایگزین یا مکمل جستوجوی سنتی دریافت کند.