[
اپل در سهماهه چهارم سال 2024 با کاهش قابلتوجهی در فروش آیفون در چین مواجه شده و از جایگاه اول در بازار گوشیهای هوشمند این کشور، به رتبه سوم بازار سقوط کرده است.
طبق گزارشی جدید از شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research، میزان فروش آیفون در چین در سهماهه پایانی 2024 نسبت به سال گذشته 18.2 درصد کاهش یافته است. این کاهش باعث شد سهم بازار اپل به 17.1 درصد برسد و این شرکت پس از هواوی و شیائومی که به ترتیب 18.1 درصد و 17.2 درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند، در رتبه سوم قرار بگیرد. این کاهش رتبه تنها یک سال پس از آن رخ داد که اپل با 19 درصد سهم بازار، رتبهی اول از سهم بازار گوشیهای هوشمند چین را به خود اختصاص داده بود. به نظر میرسد این نخستین بار پس از اعمال تحریمهای آمریکا علیه هواوی است که اپل جایگاه خود را به رقیب چینی واگذار کرده است.
کاهش فروش آیفون و سقوط اپل در بازار گوشیهای هوشمند چین
عملکرد ضعیفتر اپل در چین به عوامل متعددی نسبت داده شده است؛ از جمله رقابت شدیدتر از سوی برندهای داخلی و ناتوانی اپل در ارائه فناوری هوش مصنوعی اختصاصی خود (Apple Intelligence) در این منطقه. اگرچه این فناوری همزمان با معرفی سری آیفون 16 در سپتامبر 2024 در ایالات متحده عرضه شد، اما به دلیل محدودیتهای قانونی در چین، در دسترس قرار نگرفت.
گزارشها حاکی از آن هستند که اپل در حال همکاری با شرکتهای چینی برای ارائه این قابلیتها در آینده است. رشد قابلتوجه هواوی در سهماهه چهارم، که نسبت به سال گذشته 15.5 درصد افزایش داشته، تا حد زیادی به ویژگیهای هوش مصنوعی در گوشیهای پرچمدار سری میت 70 و گوشیهای میانرده سری نوا 13 نسبت داده میشود.
بد نیست اشاره کنیم که بازار گوشیهای هوشمند چین در سهماهه چهارم 2024 با کاهش 3.2 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و این تنها دورهای در سال بوده که رشد منفی را تجربه کرده است. با وجود این موانع، اپل همچنان توانسته جایگاه سوم بزرگترین برند گوشی هوشمند در چین را حفظ کند و فروش آن با شیائومی که سهم بازار 17.2 درصدی داشته، بسیار نزدیک بوده است.
نظر شما درباره سقوط رتبهی اپل در بازار گوشیهای چین چیست؟ آیا غول آمریکایی میتواند جایگاه قبلی خود را پس بگیرد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنتها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار گوشی را با ما دنبال کنید.
بیشتر بخوانید:
منبع ]