logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار کوتاه

ای ام دی و سونی نسل بعدی پردازنده پلی استیشن را با تمرکز بر هوش مصنوعی و فشرده‌سازی بازطراحی می‌کنند‌

خانه » ای ام دی و سونی نسل بعدی پردازنده پلی استیشن را با تمرکز بر هوش مصنوعی و فشرده‌سازی بازطراحی می‌کنند

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-10-10

پروژه آمیتیس با هدف بهبود راندمان شبکه‌های عصبی و فشرده‌سازی جهانی برای گرافیک‌های بازی‌های آینده پلی استیشن توسعه می‌یابد.

قیمت روز گوشی های بازار ایرانقیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، پروژه آمیتیس نتیجه همکاری مشترک سونی و ای ام دی است که تمرکز آن روی بازنگری جریان گرافیک سنتی و بهینه‌سازی اجرای شبکه‌های عصبی مبتنی بر یادگیری ماشین است. این پروژه هنوز در مراحل شبیه‌سازی اولیه قرار دارد، اما نتایج اولیه امیدوارکننده ارزیابی شده‌اند.

یکی از چالش‌های اصلی در معماری فعلی پردازنده‌های گرافیکی، اجرای الگوریتم‌های پردازش تصویر و ارتقای رزولوشن در زمان واقعی است. پردازنده‌ها باید محاسبات را به بخش‌های کوچک تقسیم کنند و هر واحد محاسباتی به صورت موازی این بخش‌ها را پردازش می‌کند که تا حدی ناکارآمد است.

پروژه آمیتیس با استفاده از شبکه‌های عصبی کوچک که واحدهای محاسباتی را به هم متصل می‌کند، اجازه می‌دهد پردازش‌ها مانند یک موتور هوش مصنوعی متمرکز انجام شوند و موتورهای شیدر مقیاس‌پذیرتر شوند تا بخش‌های بزرگی از تصویر همزمان پردازش شوند.

این یعنی بخش بیشتری از تصویر روی صفحه نمایش می‌تواند با هوش مصنوعی بهبود پیدا کند. در زمینه رهگیری پرتو، جریان پردازش فعلی محدودیت‌هایی دارد زیرا واحدهای شیدر باید هم مسیر پرتوها و هم سایه‌زنی بافت‌ها را محاسبه کنند.

پروژه آمیتیس با بهره‌گیری از هسته‌های جداگانه رادیانس که سونی در ۲۰۲۲ ثبت اختراع کرده، محاسبات سنگین مسیر پرتوها را به صورت اختصاصی انجام می‌دهد و منابع CPU و GPU را برای محاسبات سنتی شیدر آزاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها که پروژه آمیتیس قصد رفع آن را دارد، پهنای باند حافظه GPU است. ای ام دی در پردازنده‌های قبلی خود از فشرده‌سازی دلتا برای کاهش حجم بافت‌ها استفاده می‌کرد.

در پروژه آمیتیس این روش به یک فشرده‌سازی جهانی تعمیم یافته است تا همه داده‌های ارسال‌شده به GPU قبل از پردازش کاهش حجم پیدا کنند. انتظار می‌رود این رویکرد پهنای باند مؤثرتری ارائه دهد که فراتر از مشخصات تئوری باشد.

با وجود اینکه هنوز نمونه اجرایی از پردازنده برای بررسی وجود ندارد، این پروژه نگاه مهمی به اولویت‌های ای ام دی و سونی در توسعه گرافیک واقعی و با جزئیات بیشتر در کنسول‌های آینده ارائه می‌دهد.

منبع


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید